Kina avrättar brittisk medborgare

Kina har för första gången på 50 år avrättat en EU-medborgare. En man anklagad för att ha smugglat 4kg heroin sköts igår ihjäl efter att ha suttit häktad sedan 2007. Härligt land jag är på väg till. Brittiska UD har förgäves försökt få till ett uppskov med referens till mannens mentala hälsa som sägs ha varit ostabil redan när han greps. I Kina räcker det att du åker fast med så lite som 50g heroin för att du ska kunna dömmas till döden. Nu är jag ju emot allt vad dessa tunga droger heter och har inga som helst planer på att beblanda mig med dem, men nog är det lite skrämmande. Jag tycker dödsstraff är det kassaste som finns kvar i vårat moderna rättssystem (inte Sveriges då) och tycker att det är extra vedervärdigt när en regering som inte direkt är känd för att alltid eftersträva upprätthållandet av de mänskliga rättigheterna tar sig friheten att ta en annan människas liv. Den här historien sprider sig som en löpeld och har redan väckt enorma reaktioner runt om i världen, och bra är väl det. Frågan är bara hur högt man vågar protestera inne i Kina utan att riskera att själv åka illa ut. Det svaret är väl enkelt, man ska inte protestera alls...

Här är en mer utförlig artikel från The Guardian: http://www.guardian.co.uk/world/2009/dec/29/akmal-shaikh-execution-china

Kommentarer
Postat av: Shopgirl Shanghai

Intressant martina, men samtidigt tycker jag att det är underligt varför det får så starka reaktioner när det plötsligt är en brittisk medborgare som har avrättats för ett mycket tungt brott i Kina när det avrättas flera människor per dag i Kina för lättare brott.

2011-02-15 @ 17:07:24
URL: http://www.shanghaishopgirl.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0