Min bästa morgon

Mina absoluta favoritmorgnar är när jag vaknar upp av mig själv, kanske är klockan kring halv nio eller strax därefter. Helt utvilad och redo för dagen. Jag ligger kvar och slappar lite, kanske bläddrar i gårdagens tidning eller läser lite i en bok som förmodligen handlar om Kina. Sen går jag upp, låter nyhetsmorgon stå på i bakgrunden och börjar göra i ordning en härlig frukost. Helst bestående av grapefrukt, juice, ett kokt ägg, några smarriga mackor och en stor kopp thé. Bänkar mig i soffan, antingen med nyhetsmorgon eller det senaste avsnittet av någon bra tv-serie. Så avslappnat och skönt och det går inte att få något annat än en bra dag efter en sådan start.

Men sen kommer den här tiden på året vi är inne i nu, som om möjligt gör dessa morgnar ännu bättre. Knäpper man på SVT 1 eller 2 så är det allt som oftast sändningar från damernas världskupp i skidor. Jag älskar de där gamla kommentatorerna som suttit där i alla år, morgon efter morgon och sagt saker som att "ja hon hamnar på innerskidan när hon är på väg ut ur svängen" och massa andra skidfloskler. Få saker är så avkopplande som att lyssna på dem, och de spelar inte ens någon roll hur det går för svenskarna. För många år sedan hade min vän Johan och jag en tradition där en av oss pallrade sig över till den andra precis i tid till att skidsändningarna skulle börja. Sen satt vi där och försökte förekomma Stig Strand i hans kommentarer genom åken. Those were the good times, for sure! Nu har Johan gift sig och fått en bäbis och bor i Karlskrona så det är lite strategiskt besvärligt att få ihop det hela, men jag tänker ändå på honom och hoppas att han sitter bänkad framför TVn med sin bedårande dotter och förmedlar den kärlek jag vet att han också har för snö och skidor!

Nu har jag precis haft en sådan morgon, och därmed är jag alltså redo att kicka igång dagen!


Kittelfjäll 2007

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0