Det här med städgata...

En natt i veckan är det städgata och därmed inte tillåtet att parkera på gatan. Detta är ju fiffigt och så kan man tycka men jag tycker mig ha upptäckt en liten brist i systemet. Tiderna som gäller för parkeringsförbudet är 24-06, men städbilen kommer utan undantag runt klockan 23. Samma sak var det på Gärdet när jag bodde där. Jag tycker det är dumt, för då står det ju alltid ett par bilar kvar på gatan, vilket resulterar i att det aldrig blir riktigt rent. När jag själv hade bil i stan kom jag ofta hem sent från jobbet, och flyttade därför inte bilen förrän sent på kvällen, ibland efter att städbilen varit där. Då blir det ju dels inte rent, men det är ju dessutom egentligen onödigt att ens flytta bilen då. Inte onödigt på riktigt så klart, för om man inte gör det kan man räkna med en fet bot morgonen efter.

Eller så gör man som jag den kvällen när jag var så trött att jag inte orkade leta efter en plats någon annan stans, så jag körde upp bilen på en liten gräsplätt och tänkte att jag var snäll mot städarna så att de kom åt ordentligt. Lapplisa höll inte med utan gav mig 750 kr i böter istället för de normala 450 man får om man parkerar på städgata. Motiveringen löd "parkering av fordon i terräng". Inte fan var det någon terräng, snarare en lerig plätt precis bredvid vägkanten där jag inte störde någon. En viss bitterhet dyker upp när jag tänker på detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0