Förklara någon?

På tal om klimatsmart. Läste för någon vecka sedan att Stockholmspolisen (tror jag det var) sparar tusentals kronor i år genom att tvinga alla poliser att backa in när de parkerar nu i vintertid. Motiveringen var att man då kör kortare sträcka med kall motor när man drar igång. Jag har tänkt och tänkt (vilket inte alltid säger så mycket), men jag kan inte förstå varför det skulle vara så.

På UPS hade vi som policy att man skulle backa in med rumpan först på parkeringen, men då var det för att minska olyckor. Detta har jag hört från många ställen, men sen å andra sidan kanske man är som jag och inte är så bra på att backa in (förutom vid fickparkering), och då skulle jag vilja påstå att skaderisken istället ökar om man råkar bumpa de andra bilarna lite lätt på väg in. I och för sig är ju det betydligt mildare än att backa rakt ut i någon förbikörande. Ja, se detta var kvällens fundering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0