Ending Aid Dependence

Ja det var titeln på gårdagens föreläsning av Yash Tandon från Uganda. Ämnet han belyste var hur, enligt hans egna teorier, utvecklingsländerna måste skära av banden av beroende från väst och våra pengar. Han ville helt enkelt ta bort biståndet. Det här är ju en väldigt kontroversiell fråga och något rätt eller fel finns knappast, men jag ansåg själv att han var alldeles för extrem i sina åsikter. Han menade i princip att biståndspengarna måste försvinna för att Afrika fullt ut ska återvinna sin frihet. En nobel tanke, det håller jag med om, och självklart det vi ska sträva efter på väldigt lång sikt. Jag inser nu att jag kan skriva hur långt som helst om det här så jag ska genast stoppa mig själv för det här är inte rätt forum för det. Kort sagt så sa han mycket tankeväckande saker och kunde väl till viss del presentera konkreta lösningar på hur det skulle kunna gå till, men det kändes som han ville hoppa från dagens läge direkt till en situation som i bästa fall skulle kunna figurera ett femtiotal år in i framtiden. Jag hade verkligen velat diskutera med honom efteråt och ställa frågor, men jag blev för blyg där jag satt som ensam svensk bland ett trettiotal känslofyllda afrikaner från diverse länder som alla var så otroligt kunniga så jag vågade inte komma där med mina simpla frågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0