C O O L !

Alltså jag skulle kunna skriva en uppsats om dagens lektioner! Så jääääääkla coolt, vet ni vad jag gjort idag? Eller vad hela min grymma A3-klass gjort idag? Jo, vi har läst! På kinesiska! Flera rader med enbart tecken har vi tagit oss igenom! Det är en stor dag mina damer och herrar! Jag ska se till att visa en bild på stycket vi läste så kan ni imponeras tillsammans med mig.

Tempot i skolan verkar skruvas upp ordentligt nu, hittills har vi ju bara tragglat massa uttal och enkla konversationer och då använt mycket engelska samt pinyin (alltså "kinesiska" fast med vanliga bokstäver) så det har ju aldrig vart svårt att läsa själva ordet. Men nu sätter de oss i hårdträning med tecken också, 60 per vecka ska vi smälla in. Tufft men kul. Det gick snabbt att känna igen allting och då kunna läsa det och översätta, men jag måste träna massa mer för att komma ihåg hur allt ska skrivas också. Men, kunde jag läsa fyra rader idag så kan jag läsa fyra till imorn, och fyra till i övermorgon... Och det är ju väldigt strategiskt det hela, vi får ju inte lära oss vilka tecken som helst utan de som är mest förekommande i språket. Är redan massa man kan snappa upp på skyltar, tv, textade filmer osv. Sjukt häftigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0