Tak över huvudet!

Jajamänsan! Idag har vi skrivit på ett kinesiskt hyreskontrakt. Det blev den lägenheten vi kollade på sist igår som var den i särklass bästa hittills, om än lite för dyr egentligen. Men nu har vi dealat lite så att lite mer saker ingår i kallhyran och även fått ner mäklararvodet något. Det är en stor fyra med två stora sovrum och ett lite mindre, stort vardagsrum och öppet kök med matplats som också är öppen ut till vardagsrummen och hallen. Har lite bilder på den men ni kommer väl bli helt skräckslagna för det ser inte så fint ut ännu, alla möbler står lite huller om buller o så. Men det kommer bli jättemysigt när det är fixat och vi fått in våra egna saker också! Jubel och applåder tack. Det är ungefär allt vi hunnit med idag tror jag. Området är jättefint och säkert med bevakning och vakter överallt. Finns till och med en emergencyknapp i lägenheten som går direkt till vakterna som då ser vilken lägenhet larmet kommer ifrån och i sin tur larmar polis. Väldigt spännande om man är full eller har fulla folk på besök kan jag tänka mig. Vi hann även med en tripp till Carrefour som ligger ganska nära lägenheten och spanade in grejer vi måste köpa. Den är möblerad men inte utrustad med grejer liksom. Så det mest spännande på Carrefour (förutom att vi köpte schampo och balsam) var bråket som utspelade sig i kassan när vi tjejen framför skulle betala. Tydligen hade hon inte tillräckligt med pengar på kortet eller nåt, och det hela tog säkert 20 min att reda ut. Inte så kul när vi inte hade ätit på hela dagen och var allmänt trötta och sega, men dock fascinerande. Samtidigt utbröt ett gräl precis bakom oss när en gammal tant tydligen hade trängt sig i kön och kvinnan som stod bakom oss i kön från början lackade ur totalt. Kineser verkar vara ett mycket argt folk.

Igår fick vi förresten nästan en vän också. I lägenheten vi ska flytta in i bor det nu högst tillfälligt en kille vars egen lägenhet håller på att fixas i ordning och han visade sig vara jättetrevlig. Det ska bli väldigt intressant att se hur det går med våran lägenhet, vi ska flytta in på tisdag och det är väldigt mycket som ska ordnas i lägenheten, men mäklaren var övertygad om att i stort sett allt skulle vara kirrat till dess. Vi får väl se är min kommentar till den biten. Trist att lämna det fina hotellets varma vrå, men skönt att komma till något eget också. Men det kommer vara så vidrigt kallt där i början. Vi betalar el själva och det hela värms upp enbart av air conditioners som drar en jäkla massa. Det blir till att värma upp sovrummen och stänga dörren om sig på nätterna tror jag. Jaja.

Kommentarer
Postat av: Louise

Carrefour? I Kina?!! Knasigt. Nog för att jag visste att dånken och Starbucks fanns överallt, men en fransk
supermegalivsmedelsaffär....ja okej då. Det hade varit mer förvånande om ni handlat på Hemköp faktiskt. Bra att ni fått tag i en lya (med en tillhörande karl?! Han kan kanske jobba som hemma-man åt er!)

Jag har nu också flyttat, hela tre rum bort - från söderläge till norrläge! Har nu så breda fönsterbrädor att jag kan sitta i fönstret och titta ut...underbart :-)
Massa kramar/Louise

2008-01-28 @ 15:28:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0