Bostad direkt, javisst

Jag har ju fram tills idag varit väldigt tveksam till att hyra ut min lägenhet när jag åker till Kina, om det inte skulle dyka upp någon kompis eller kompiskompis som skulle behöva ngnstans att bo. Tanken var att lilla pappa skulle få vara hjälte och chippa in med ett par hyror när jag är borta. Men så igårkväll insåg jag att det dels är ett väldans slöseri på pengar och att det även finns sjukt mycket folk här i stan som faktiskt behöver någonstans att bo, om så bara för ett halvår. Så medans jag satt och pillade i mig frukost i morse skrev jag ihop en annons på bostad direkt , och döm om min förvåning när det dröjde kanske 3 minuter innan första samtalet kom. Tydligen har de någon slags sms-tjänst, så om man har anmält intresse för en viss typ av bostad så kommer det ett meddelande när en sådan bostad läggs upp på sidan. Jag hade väl inte förväntat mig särskilt mycket, tänkte mest att jag kunde använda sidan för att själv gå in och kolla på folk som söker lägenhet och kanske själv kontakta någon, men de första två timmarna var det nog säkert 20 personer som hörde av sig. Ett himla pratandes i telefon blev det och det kom även ett par (hur tänker man när man vill bo två pers på 18 kvadrat?) och tittade, men de insåg själva efter ett par timmar att det nog var lite väl optimistiskt att bo så trångt på två så de bestämde sig för att tacka nej. Så då var det bara till att kolla om någon annan kunde komma och titta redan ikväll (därav tidsbristen hos mamma med tvätten) och då var det en kille som kunde.

Så helt plötsligt var han bara här och inne i mitt rum och tyckte om allting och verkade inte alls bry sig så mycket om var han bodde egentligen men ville absolut slå till på en gång. Så det var bara för mig att langa fram kontrakten och så var det bra med den grejen. Dock känns det väldigt konstigt att en vilt främmande människa ska husera bland mina möbler ett helt halvår. Känns redan nu som att han inkräktar på mitt revir liksom. Men det blir bra att få in pengarna iaf så att ingen behöver slänga dem i sjön på en tom lägenhet. Har precis varit inne och inaktiverat annonsen för det fortsatte ju ringa och mailas precis hela tiden. Har även skickat ut ett sms till alla jag pratat med idag när den fortfarande var ledig. Känns lite som jag lurar dem men hey, de hade också fått komma idag om de hade velat. Föreslog för killen som hyrde nu att vi kunde hjälpa andra också och starta något slags kollektiv med fler personer, men han var inte riktigt med på de planerna hehe. Erbjöd honom till och med att dela på vinsten. Dock var han lite lustig, han hade tydligen koll på att man inte betalar hyra på sommaren här, och började dilla om att han kanske också kunde slippa?? Vad tror han, att det är någon jävla välgörenhet jag bedriver? Han får gärna flytta före sommarn om han vill det, men ingen ska bo här gratis utom jag så det så. Och för de extra pengarna ämnar jag shoppa väldigt mycket saker i Shanghai.

Kommentarer
Postat av: Louise

Haha! En sån liten ful fisk - tro att han ska få bo gratis på sommaren..... Men skönt att du fick den uthyrd!!

2008-01-08 @ 12:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0