Visst ja

Äsch det var ju resten av kvällen jag skulle berätta om det glömde jag. Vi börjar med middagen. Den intogs på ett ställe som heter Saizeriya och serverar pizza och pasta. De finns på lite olika ställen i stan, bland annat på en gata oroväckande nära oss. Det är så löjligt billigt där att man bara vill gråta, pasta kostar kring 9 rmb, pizza 19 och drinkar 12. Dessa priser innebar att vi fick 3 pizzor och 9 drinkar för 161rmb tror jag det var. Mina vänner, det är mindre än vad en drink kostar numera på Café Opera.

I alla fall. Efter middagen fick vi tag på en normalare taxi än den i förra inlägget och åkte de få kvarteren ner till I Love Shanghai. Lustig klubb egentligen, den ligger i ett väldigt slummigt område mitt emellan byggnadssällningar och floden. Men jäklar vilken utsikt man hade över till andra sidan floden sen när man kom upp på taket till klubben. Inte taket taket alltså utan det var en gångväg som gick där. I alla fall. Vi hade väl en timme eller så kvar på ladies night när vi kom så det var bara att knalla fram till baren och hämta det man ville ha. Har fortfarande inte riktigt vant mig vid detta fenomen! Inget inträde och sen gratis dricka. Sjukt. I alla fall. När vi står i baren och väntar på drinkarna kommer vår käre vän Kirt fram från ingenstans! Vi träffade honom på just den klubben precis innan det kinesiska nyåret. En härlig amerikan som haft som jobb att hålla ställningarna i en bar på en bargata här i stan. Men då visade det sig att han helt plötsligt fått sparken för att han skällt ut sin kinesiska personal för att de stulit från kunder!! Först tyckte jag det lät som nåt man hittar på när man fått sparken rakt av, men jag ändrade uppfattning sen när han förklarade hur barägaren tänker och blabla. Skittrist och så himla skevt. Och sen kom smällen att Kirt bokat en biljett hem till USA igen redan IDAG! Så klockan 18 lokal tid, dvs om mindre än fem timmar, så flyger vår vän bort från Shanghai igen. Det är tråkigt, han var väldigt snäll. Dock var han jätteglad över att tillbringa sin sista kväll här med oss så efter ett tag skulle vi åka vidare till ett karaokeställe men det var ett konstigt ställe som dessutom skulle ha hur mycket betalt som helst för att man skulle få komma in så vi dissade det och åkte hem till Kirt istället.

Det var lite skönt att se, han ville inte berätta hur mycket han betalat i hyra för sin lägenhet här, men antydde att det skulle varit ett väldigt bra pris så vi gick väl och tänkte att vi nog betalar rätt saftigt överpris här. Men så frågade vi honom hur mycket man "borde" betala och då ligger vår hyra iaf inom det spannet. Sen när vi fick se hans lägenhet så kände vi alla att vi gärna betalar ett par tusenlappar extra per månad för att få det så fint som vi har det. För våran är verkligen fin och det kändes så skönt att komma hem till den i morse efter att ha hängt i hans halvskabbiga fula lägenhet.

Under kvällens gång hängde även Kirt's kompis med. Jag tror han hette Leeroy och visade sig iofs vara väldigt trevlig sen, men han inledde kvällen med att inom loppet av två minuter när vi hälsade få ur sig ett större antal av de vanligaste raggningsklyschorna man kan tänka sig. Lite patetiskt kan man tycka, men kanske att det funkar på kinesiskor, han hade tydligen varit där och nosat också. Eew. Han hade kanske lite för mycket alkohol i kroppen.

Plötsligt slår det mig att jag vaknat tidigare i morse av att det ringt på både porttelefonen och dörren. Hm. Det är väl vår mäklares kinesiska assistenter som är tillbaka för att fixa med saker efter nyåret? Men man kan tycka att det borde vara mer effektivt att ringa innan och kolla att vi är hemma. Nu var vi ju förvisso hemma men jag brukar vara den som får hoppa upp och öppna men jag orkade verkligen inte idag. Och att de två sömntutorna på andra sidan lägenheten skulle ens vakna av det är föga troligt efter en utekväll :)

Nej nu ska jag nog gå upp och äta frukost i min ensamhet. Tror att blondie och blondie behöver sova lite mer, så blondie äter gärna frukost själv. Mmmm äppeljuice!

Köket, here I come!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0