Polis-update x 2,5

Sååå... Vad hände på polisstationen igår? Har vi fått uppleva en släng av kinesisk fångenskap? Blivit uppdelade och utsatta för tuffa förhör? Nja. Vi kom dit, ingen engelsktalande där, please wait, ok, engelsktalande kom, tog med oss in i polishusets inre, bad oss artigt sitta ner och vänta lite, tittade på pass och residence permit, hummade, lämnade tillbaka Beas grejer, lämnade tillbaka Mariannas, lämnade inte tillbaka mina, vi gick ut till entrédelen igen, engelsktalande polisman pratar med icke-engelsktalande poliskvinna, de hummar lite mer och även jag får tillbaka mina grejer. Varför detta ståhej? I mitt pass står det Åberg, på mitt visum står det Aaberg och på min rosa viktiga lapp står det Aåberg. Man kan ju bli förvirrad för mindre (nej det kan man inte) och tro att jag skulle ha dolda avsikter med min vistelse. Men alla är glada och vi har en ny polisvän. Vän och vän, vi har en polis punkt slut.

Inte slut ännu med poliseriet dock! Vi fick oss varsinn lapp vid registreringen på skolan som vi skulle ta med oss "to the police station" för att få våra visum förlängda samt tillstånd att resa in och ut ur Kina under tiden vi är här. Oki så vi åker förbi vår polisstation på vägen hem, de hummar lite igen, diskuterar hej vilt med varandra och med oss (på kinesiska) och pekar sen på pappret vi fått och där står det ett helt annat ställe man ska åka till för att fixa. Jaja, det kan inte alltid bli rätt. Vi åker dit senare under eftermiddagen men då var det stängt. Den här sista resan är den halva i rubriken. Dels är det inte en polisstation utan en annan myndighet och sen var den ju faktiskt stängd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0