En lustig stad

Det gick inte så bra med vårt försök att förlänga visumet utan att göra hälsoundersökningen. Vi åkte dit, fyllde i en blankett men den sura killen i kassa tyckte tydligen inte att det räckte. Vi måste alltså upp kl 5 imorgon bitti för att åka till skolan och göra den här undersökningen. Man måste inte vara där så tidigt egentligen, men ryktet säger att det är galen trängsel där och de gör enbart 150 undersökningar per dag, så vill man få en tid är det bara att vara där tidigt. Och bättre att vänta någon timme innan än att åka dit och kanske inte ens få en tid, eller komma dit på morgonen och få en tid på eftermiddagen. Jaja. Jobbigare saker har jag väl gått igenom än att gå upp tidigt.

Efter det misslyckade visumbesöket gick vi till den älskade underjordiska marknaden och shoppade lite väskor som tröst. Dagens skörd blev två väskor, en plånbok (som jag var nära att köpa i Paris förra våren haha till det riktiga priset) och en till liten pengagrej. Det roligaste var dock när vi skulle åka därifrån och hittade en gata där taxisarna stod uppradade och väntade på passagerare. Tydligen var de inte så sugna på att köra utlänningar (såg andra som hade samma problem) och sen tyckte de inte alls att våran adress var en adress värd att åka till över huvud taget. Visserligen skulle vi till andra sidan stan, men ändå? Efter några försök hittade vi i alla fall en snäll herre som ville ha oss så vi hoppade in. Sen när vi står vid det första rödljuset för resan så glider det upp en annan taxi bredvid, innehållandes de andra dissade utlänningarna, och den andra taxichaffisen vevar ner rutan och börjar skrika till vår snubbe och frågar vart vi ska någon stans. Vår kille meddelar destinationen och den andra skakar på huvudet och någonstans där förstod jag att den andra chauffören precis försökte byta passagerare med våran! Hur lustigt var inte det liksom, tänk er en Taxi Stockholm-bil glida upp till en Kurir och försöka byta kunder med dem mitt i en korsning på stan :) Men vi fick sitta kvar och kom även hem tryggt. Nu är jag mest ledsen för att jag måste gå upp igen om cirka fem timmar. Har laddat väskan med dricka, torkad kiwi, kakor och Åka Skidor så jag ska nog överleva ett par timmars väntan. Lite läskigt med undersökningen dock. Hoppas man får fota den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0