Carrefour...igen...

Jojo, Bea och jag har återigen varit på vårt kära Carrefour. Jojo är alltså inte en person som man kanske skulle kunna tro, utan jag menade jo jo. Tror inte så många kinerser heter Jojo. Iaf, vi var där och lyckades bränna 1500 kr! Galet med tanke på att det känns som allt man köper kostar typ en eller tre kronor. Alltså sverigepengar och kinapengar kan i princip jämställas med varandra därför kan jag skriva i kronor utan att det blir konstigt. Men vi har iaf köpt en brödrost nu. Den är svart och fungerar. Sen köpte vi en orange damsugare. Den är ganska ful men den funkar också så nu är det fräsct (fräschare iaf) i våra rum, återstår bara att röja upp i köket och vardagsrummet där alla våra saker som inte fått plats på rummen hittills råkat hamna. Vi fick ett matbord i dag också! Det var ganska snyggt. Brunt och stort är det. Stolar har vi inte fått. Chairs? Oh, they come tomorrow! Så jäkla soft, allt händer imorgon, vad det än gäller! Segt bara att vi förväntas vara hemma när snubbarna ska vara här. Vi har alla nycklar så de kommer liksom inte in annars. Ett himla ringande på både porttelefon och ringklocka. Vi har även provat den lokala ketchupen ikväll och konstaterat att den funkar hur bra som helst. Knasigt nog fanns det bara ganska små flaskor så vi måste köpa ett lager, men sen kostar de 3.90 per flaska så det ska väl inte vara allt för kostsamt. Bea har även hällt i sig större delarna av en rödvinsflaska och ligger förmodligen och är full för sig själv i sitt rum nu. Jag fick i mig nåt glas också men det var inte särskilt spännande. Borde väl dricka lite sånt här risvin snart, men det jag provat i Sverige har ju inte bidragit med någon särskilt angenäm upplevelse så jag känner ingen panik över det direkt. Däremot ska vi ut och äta pekinganka snart någon dag. Känns som jag skrivit det redan här men det har jag ju inte. Kanske skrivit det någon annanstans? Jag råkade lägga till lite ljudeffekter till anka-delen i pekinganka, vilket inte alls var uppskattat av vegetarianen Marianna haha. Men det är väl ingen hemlighet att det faktiskt är en anka? Det hänger för övrigt ankor lite överallt här, Bea hade sett nån idag som hade det på balkongen. Alltså döda ankor. På Carrefour ligger de i en enorm kartong och bara ser ut som att de ska svämma över på golvet, det är inte fräscht kanske. En annan sak som var svårt att köpa här var ris! Va tänker ni, det är ju Kina! Ja, och just därför så säljer de bara ris i typ 10-kilossäckar! Det fanns lösvikt också men det föll inte Bea i smaken riktigt. Vi hittade iaf en lite förpackning, får väl prova den och är det inte bra är det väl bara att slå till på en bamsesäck antar jag.

Vi har även köpt kinesiskt nyårspynt idag! Inte så mycket men vi tänkte att det passar ju bra, så kan man bara låta det sitta uppe hela tiden sen. Ska bli spännande att se vad som händer över nyår, lite svårt att veta hur staden kommer funka. Man vet ju när själv helgdagarna är men det verkar lite som att hela landet typ går i ide nån vecka också och firar. Vi får väl bunkra nudlar och ketchup så ska vi nog klara oss finfint. Jag borde nog sova nu men datorn är så varm och skön att ha i knät och det är inte riktigt varmt under mina täcken ännu så jag väntar nog en liten stund till. Men annars håller det inte att vända på dygnet så här knasigt. Undrar om den kinesiska snöstormen fått något namn? Kanske kan kolla med de norska metrologerna som är de som namnger våra svenska stormar. Jag skulle rösta för en Gudrun i repris här, det känns som ett bra namn för Kina där alla kineser väljer namn som typ Summer, May och Flower som sina engelska namn. Skadar itne att komma med lite ny inspiration.

Adios amigos

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0