Inatt gäller det

Det verkar som att Obama, Reinfeldt och gänget har några väldigt intensiva timmar framför sig. Jag hoppas att utgången blir positiv, inte enbart för miljöns skull utan minst lika mycket för den politiska trovärdighetens skull. Man kan tjafsa om procent eller grader hit och dit, men det viktigaste måste ju ändå vara att det finns en gemensam grundtanke och en önskan att uppnå förbättringar. Sen tycker jag västländerna ska sluta vara så förbaskat giriga. Vi har pengar, andra länder har det inte, svårare än så är det väl inte egentligen och så länge pengarna används rätt kan de väl göra lika mycket nytta (om inte mer) i förbättrandet av till exempel Afrikas miljöarbete. Å andra sidan tror jag att utvecklingsländerna måste inse att om målet verkligen är att minska utsläppen så kan deras industrialisering inte vara lika aggressiv som den har varit i till exempel Europa.

En intressant poäng gjordes av en föreläsare jag hade förmånen att lyssna till för några veckor sedan - vad hade hänt om den industriella revolutionen hade utspelat sig i Afrika och inte väst? Självklart hade mycket sett annorlunda ut idag, men det mest intressanta tycker jag är huruvida andra energikällor (istället för kol) hade använts. Solen lyser ju en hel del där till exempel.

Visste ni förresten att om man täckte bara en bråkdel av Saharaöknen med solpaneler skulle det räcka till energiförsörjning åt hela världen? Nu behöver "bara" någon komma på hur man ska transportera den energin ut i världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0